Hedersgäster på bröllopet

För att en bröllopsfest ska bli lyckad så krävs det god planering och en massa hjälp. Dels så kanske man anlitar ett bröllopsproffs som ser över hela arrangemanget, och dels så ger man uppdrag till nära vänner och familj. Hedersgästerna är just de gäster som gör lite mer än roar sig. Har man fått en förfrågan om att vara hedersgäst så innebär det att man på något sätt kommer att hjälpa brudparet under evenemanget. Det vanligaste är att man blir glad av den här typen av förfrågan, men det finns ju faktiskt de som inte vill ha uppdrag under festen, och det här ska man tänka på då man väljer ut personerna som kommer att få en speciell ställning och uppgift.

Att man inte kallar det för bröllopsslav beror förstås på att det är en ära att få glädja brudparet. Samtidigt så måste de som håller bröllopet inse att den som gör lite mer också ska uppmärksammas för detta. Hedersgästen ska givetvis sitta vid hedersbordet och det är ingen dum idé att ge den här gästen en liten present eller något annat tecken på tacksamhet och uppskattning.

Vad är en hedersgäst?

När man först hör uttrycket hedersgäst så kan man ju tro att det rör sig om den närmsta familjen då man ser framför sig hedersbordet där brudparets allra närmsta får sitta. Faktum är att en hedersgäst inte alls måste sitta vid detta bord. Det här är nämligen en person som kommer att ha ett visst uppdrag under vigsel och fest och då kanske det blir bättre med en position närmre bandet eller köket. Samtidigt som man upplever en stor ära i att bli utnämnd till speciell gäst så ska man alltså förstå att detta kommer med ett ansvar.

Föräldrar är självklara hedersgäster

De hederspersoner som man aldrig får glömma bort är Mamma och Pappa vilket även kan innebära fler personer på grund av nya familjebildningar. Det är viktigt att vara lyhörd för det som föräldrarna gärna vill ta hand om. Det här kan handla om att de inför bröllopet vill skicka inbjudningar och ta hand om plats och mat. En god dialog leder till bästa resultat och man ska inte tvinga på sina föräldrar roller som de inte vill ha. En del föräldrar tycker att det är trevligare att stå lite tillbaka och låta brudparet vara i centrum medan andra vill stå på podium både under vigsel och fest. Det här kan ibland leda till irritation och då kan festfixaren som man anlitar bli en enorm hjälp genom att delegera uppgifter på ett sätt som känns opersonligt och lugnt.

Unika uppdrag

Vad kan man då tänkas få för uppdrag då man är den ärade hedersgästen? Här följer några exempel på vanliga uppgifter.

Tärna eller marskalk

En viktig roll är den som kallas för tärna eller marskalk. Nu kanske du ser två små gulliga flickor framför dig i rollen som tärnor bakom brudens långa släp, men det här är inte tärnor utan brudnäbbar! En tärna är kanske näpen som en brudnäbb att se på men hon får inte vara så ung att hon inte kan hjälpa bruden med allt från ett hål i klänningen till ett nytt läppstift. Tärnans roll är att hjälpa bruden före och efter bröllopet. Hon kommer att vara med och välja bröllopsklänning och hon ordnar med möhippan. Under vigseln så kommer tärnan att befinna sig nära bruden för att hålla hennes brudbukett då detta behövs och för att hjälpa till med slöjor och långa släp. Under festen så är det tärnans uppgift att få gäster att känna sig välkomna och hon visar var presenter ska placeras. När festen är över så ska tärnan med hjälp av marskalken se till att alla presenter levereras till de nya äkta makarnas hem.

Marskalken som även kallas för bestman är brudgummens tärna. Han kommer också att finnas med som hjälp under förberedelser och under själva bröllopet. Marskalken bör precis som tärnan kunna hjälpa till med oförutsedda händelser och kommer att finnas nära brudgummen under vigseln. Vem som blir bestman är ett individuellt val men det är vanligt att en bror eller bästa vän får detta uppdrag. Både marskalk och tärna förväntas hålla tal och de är ofta klädda på ett sätt som brudparet förväntar sig. Hur man gör med kostnader för kläder till dessa hedersgäster beror lite på kraven. En vanlig smoking eller aftonklänning får man ordna med själv men om det finns krav som kräver hjälp av sömmerska så bör brudparet ta denna kostnad.

De små näbbarna

De små flickorna och pojkarna som kanske får uppgiften att gå bakom bruden och hålla upp ett släp är alltså brudnäbbar och inte tärnor. Det här är ofta barn från brudparets familj och man kan även låta goda vänners barn få denna uppgift. Näbbarna kan gå före och efter brudparet och strö blomblad i deras väg eller mest studsa omkring och vara söta. En del tycker att brudnäbbarna ska bära ringarna men om de är riktigt unga så kan detta vara en risk som är alltför stor att ta. Det är vanligt att man klär barnen som får denna roll i liknande kläder så att det ska bli tydligt vad deras uppgift är. Det är viktigt att man väljer barn som är tillräckligt mogna för uppdraget så att det inte blir stökigt då man gör sig redo för vigselceremoni. Här ska man ta ett ansvar som förälder till en eventuell brudnäbb. Om man vet att det inte kommer att fungera så är det bättre att göra brudparet lite besviket innan bröllopet än att totalt krascha deras väg till vigselceremonin.

Bröllopsvärdar

Det kan bli lite för mycket för tärnor och bestmän att också agera som värdar. De är ju trots allt så upptagna med att ta hand om brud och brudgum. Även om man har en person som fungerar som bröllopsplanerare så kan man behöva hjälp från värdar. Om brudparets föräldrar vill ha denna roll så kan det vara fint att det är de som står och välkomnar gästerna då de anländer. Samtidigt så kanske man inte vill att föräldrarna ska vara de som måste ställa upp och svara på en massa frågor från bröllopsgäster under vigsel och fest. Värdar ska kunna ställa upp med allt från frågor om var toaletterna finns till hjälp med plåster eller ett glas vatten då det behövs. De är framförallt på plats för brudparet men ställer även upp som stöd för alla som är inbjudna till festen. Detta gäller även innan själva bröllopet då de ska kunna svara i telefon och ge vägbeskrivning eller hjälpa till med annat. Det är viktigt att tärnor, bestmän och värdar är synkroniserade så att de kan samarbeta på ett bra sätt. Brudparet bör förklara vad de förväntar sig av varje roll så att det inte uppstår några missförstånd.

En toastmaster måste man ha!

Under bröllopsfesten så kommer många vilja säga något. En del tal är planerade medan andra uppstår spontant. Med hjälp av en toastmaster så blir det ordning på talen och spexen. Toastmastern måste vara lyhörd och någon som känner brudparet och familjerna samt vännerna väl. Det här ska vara en person som förstår när det är dags att snabbt avbryta ett tal som spårar ur eller när man kanske får improvisera med en liten lek för att något ska hända. Man brukar ha två toastmasters för att det hela ska bli lite enklare. Genom att välja en person från brudens sida och en från brudgummens så säkrar man sig om att det blir ordning på tal och lekar.

Toastmastern är en hedersgäst som bör nämnas på inbjudan till bröllopet eftersom folk som kommer vill veta vem de ska prata med för tal och spex. Tänk därför på att välja en person som är bra på att organisera och som inte tycker att det blir stressigt att vara ansvarig för tal och lekar under bröllopet. Det är också en fördel med en person med god smak och god känsla för vad som passar sig och vad som blir för mycket.

Bordsplacering för hedersgästerna

Hur ska man placera de viktigaste gästerna? Det bästa är om tärnor, bestmän och föräldrar samt värdar kan sitta vid honnörsbordet. Det är som sagt så att man ibland får frångå denna regel om en värd kan tänkas behövas i en annan position. Här är det viktigt att den som har rollen som värd inte upplever att det känns fel att sitta vid annat bord än hedersbordet. När det gäller själva hedersbordet så är det självklart att föräldrar och syskon ska sitta närmast brudparet. Sedan kan det vara så att brudnäbbar få ge vika för att det måste finnas plats för fastrar och mostrar vid detta bord. Har man en hel drös med brudnäbbar så kan det vara lämpligt att ordna med ett särskilt bord för dessa samt en eller två barnvakter som tar hand om de yngre. Det här är särskilt uppskattat av deras föräldrar som på så vis får möjlighet att verkligen njuta av bröllopsfesten.

Ge det där med bordsplaceringar god tid för det är välkänt att den som skulle ha haft plats vid honnörsbordet men som inte fick det kan känna sig sårad över en annan placering. Sedan så måste man vara medveten om hur det ser ut med mikrofoner och annan utrustning som värdar och eventuellt tärnor och bestmän kommer att behöva. I vissa fall så kanske man skapa ett unikt bord alldeles vid honnörsbordet för de som ska hålla ordning på lekar och tal helt enkelt för att detta blir praktiskt.

Belöningar

Glöm inte bort att belöna de som hjälper dig med ditt bröllop. Det allra viktigaste är tacksamhet. Det är din stora dag men det är klart att du då och då kan uttrycka tack till din tärna eller bestman som är med dig på detta äventyr. Ett sätt att visa sin tacksamhet är till exempel att ordna med kläderna som gör att hedersgästen märks som speciell person. Det här känns fint för den som tar uppdraget och dessutom så kan alla andra som är med på festen se vem man ska vända sig till.

Efter bröllopet så måste man skicka tackkort till alla som har varit med på festen men det här är lite väl fattigt till hedersgästerna som gjorde så mycket mer än alla andra. Det kan gott vara på sin plats att skicka eller komma hem till personen med en fruktkorg eller flaska vin som tack. Här är det mest gesten som räknas. Dessutom kan man se till att ha några unika bilder med hedersgästerna som man sedan ramar in och ger bort tillsammans med tackkort. Det här är mycket uppskattat och rätt enkelt att ordna med.

Även om din hedersgäst säger att han eller hon inte vill ha någon belöning och att det är nog med äran att få hjälpa till så ska du se till att ge något. Så här talar alla men när det väl kommer till kritan så är det klart att man uppskattar om man får en present för att man ansträngde sig både innan och under bröllopsfesten.

Den som inte vill vara hedersgäst

Det kan hända att en person som förväntas vilja hjälpa till inte vill det och här får man vara lite lyhörd. Det finns ju personer som gärna själva vill gifta sig och som därför kan uppleva att det känns för jobbigt att vara med och välja klänning, ringar och annat. Det här måste man respektera och det även om det handlar om ens egen syster. En hedersgäst som inte vill ha uppdraget kommer inte att bli en tillgång så se hur reaktionen blir då du erbjuder denna position. Är det inte ett omedelbart ja så kan det bero på att personen faktiskt inte är så lämplig för uppgiften.

Om du har fått frågan om att agera som tärna, värd eller bestman men inte vill så är det viktigt att du säger till om detta på ett fint sätt. Vänta inte med att göra det klart att du gärna kommer till bröllopet men att du inte kan vara toastmaster då brudparet behöver får dessa uppgifter klara så snart som möjligt.