En lyckad bröllopsfest

Det finns många fester som man ser fram emot men få är så känsloladdade som bröllop. En bröllopsfest kan innehålla så många olika moment och det är verkligen viktigt att man har planerat den på ett bra sätt. Även om det måste finnas rum för spontanitet så kommer den här festen att må bra av att man har någon form av schema. Med hjälp av hedersgäster så kan man se till att det blir plats både för lugn och ro och för spex och galna upptåg. Sedan så är det ju så att vi alla har lite olika tankar om hur den här typen av fest ska se ut, och om man gifter sig ute på en äng för att sedan festa i tält så blir ju karaktären på bröllopet lite annorlunda än då man hyr en gigantisk festlokal där allting finns på plats.

För att du ska kunna se fram emot din bröllopsfest så är det alltså bra om du har tänkt igenom hur du vill att den ska se ut. Hämta inspiration från forum online där andra som har haft enkla eller unika fester delar med sig av sina erfarenheter. Det här kan ge dig goda tips för din bröllopsfest som du kan se till att ge till dina värdar och de som ska vara ansvariga för underhållning under festens gång.

Från vigsel till fest

Något som man alltid måste tänka på är det där med övergång från vigsel till fest. Om det är så att man vigs på en plats men sedan festar loss på en annan behöver man ju någon form av smidig transport mellan de två platserna. Här kan det vara lite kul med ett annorlunda transportmedel som häst och vagn, eller varför inte ett miniatyrtåg där alla som är inbjudna kan åka med. Om man ska ha festen i skärgården så kanske man tar med sig hela bröllopssällskapet på en båt. Detta kan man göra efter att ha vigt sig eller så håller man vigseln under bar himmel ute på en skärgårdsö. I detta fall så är det ju förstås mycket viktigt att allting som behövs för den följande festen sedan finns på plats så att man snabbt kan komma igång med middag och dans.

Väljer man att hålla ett mindre bröllop så kanske man till och med väljer att anordna det hela i sitt hem. Det här kan vara mysigt men det är inte alltid det bästa valet då folk vill festa loss vilket man sällan gör i en liten lägenhet som i en större festlokal.

Middag med tal

Det är sällan så att ett bröllop pågår utan att folk vill säga något. Föräldrar är rörda, kompisar kanske är lite avundsjuka och vill säga något om att de minsann också vill gifta sig, och vänner tycker att det är ett bra tillfälle att skoja lite om det som komma skall och om det som har varit. De som redan är gifta delar gärna med sig några ord om hur det är. Talen kan ha olika karaktär och de är viktiga för att middagen ska kännas speciell. Man behöver minst en toastmaster som nämns i inbjudan så att det går att arrangera talen så att de inte blir för många eller för långa. Man kan inte ha tal på tal för då tröttnar folk oavsett om det som sägs är fint och intressant.

Underhållning och spex

Nu måste man ju inte bara ha tal som aktiviteter under bröllopsfesten. Den som är toastmaster kan se till att de som ska tala håller sig så kortfattat som möjligt och att man eventuellt blandar in lite film och bild så att det inte blir tråkigt för gästerna. När man märker att det knappt blir tyst för att man klingar i glaset för ett nytt tal så är det dags för lite spex. Det här är något som man ska planera i förväg och som går ut på att man skojar med brud och brudgum fast på ett snällt sätt. Man kan till exempel spela upp roliga ljudklipp där brudgummen säger något tokigt eller visar en film från första klass.

Spexen får heller inte bli för långa och de måste vara utformade på ett sätt som gör att alla förstår vad de går ut på. De som agerar som toastmasters måste vara helt på det klara med hur skämten ska utföras och det särskilt när det kanske ingår element som kommer att överraska som utklädning eller något annat som är utanför normen. För att få tips för spex så kan man söka online och det kan även vara bra att läsa utvärderingar av dessa spex så att man väljer något som både brudpar och gäster kommer att gilla.

Bröllopslekar

Det är roligt att leka lekar och bröllopslekar drar igång redan då det blir möhippa eller svensexa. Innan vigseln så kan man ha en liten lek där gäster kan lära känna varandra lite bättre. Man kan till exempel ordna med en liten tipsrunda med roliga frågor om brudparet och de som har bjudits in. Detta är något som gäster lätt kan företa sig med en drink i handen och utan att behöva hoppa omkring. När det sedan kommer till själva festen så kan man eventuellt dra till med lekar som är mer dynamiska. Det här beror en hel del på de som är inbjudna för man ska alltid vara försiktig med att göra sådant som folk känner sig bekväma med.

Under en bröllopsfest så kan ljudvolymen vara hög så lekar ska vara korta och koncisa så att folk inte mister fokus. Om man sitter vid bord som formar en cirkel där alla kan se mot mitten så kan man arrangera lekar som alla verkligen är med på. Man kan till exempel köra med traditionella regler där alla springer upp och kysser bruden om brudgummen går ut ur rummet. Återigen, finkänslighet är ett måste, vet man att brudgummen är mycket svartsjuk så ska man skippa den typ av lekar där man håller på och pussar på kind och annat på bruden, detsamma gäller förstås omvänt och det särskilt om det dyker upp ex till festen.

Sånghäfte

Ett sånghäfte är aldrig fel och det är roligt att planera. Man kan välja ut kända melodier och skapa nya texter till dessa. Har man vänner som är bra på detta så får de sångmakeriet som uppgift men med instruktioner om att hålla det hela på hög nivå eller kanske tvärtom att skapa riktigt plumpa texter som de flesta kommer att skratta åt när efterrätten närmar sig. Då man väljer melodier så måste man tänka på vilka som har kommit till festen. Farmor Märta kanske inte har samma koll på de senaste hittarna som vännerna från jobbet. Det bästa är att ta klassiska melodier så att alla kan delta.

När det gäller sånger under bröllopsfestandet så kan det finnas de som gärna ställer upp med solon. Här kan man spexa till det med en karaokemaskin. Nu gäller det dock att inte skapa karaokekväll av det hela. Man kan inte köra med tio olika personer som sjunger själva från sånghäftet. Det är bättre att skapa lite Allsång-på-Skansen-känsla där en kan leda det hela och resten hänger med. Senare framåt småtimmarna så kan man komma tillbaka till karaokemaskinen och eventuellt anordna med en liten tävling för de som har lust.

Dryck och mat

Man ska äta gott under denna fest men vad en person tycker är gott är råttgift för en annan. Välj därför en cateringfirma eller restaurang som har god erfarenhet av att skapa menyer som passar för så många som möjligt. Det kommer alltid att finnas en gäst som tycker att allt som serveras är trist men det här är antagligen en person som aldrig finner något bra med någonting så det är inte så mycket att tänka på. Så länge som allergiker och personer med dieter har mat att tillgå så lär stämningen vara god och man ska givetvis ha dryck med och utan alkohol.

Om du serverar bål som fördrink så är det viktigt att peka ut att det finns alkohol i det, detta ifall det kommer personer som ska köra hem. En välkomstdrink är alltid trevligt och då kan det vara fint om värdar tar hand om servering så att gäster verkligen känner sig välkomna.

Middagen kan serveras av serveringspersonal eller plockas från ett buffébord. Hur man ska göra beror mycket på den lokal som man befinner sig i. Om det blir för rörigt att folk går fram och tillbaka från sina bord så är det bättre att ha personal som serverar och som kontrollerar om folk vill ha påfyllning. I tajta utrymmen så är det aldrig att rekommendera att folk ska gå omkring och hämtar saker.

En annan sak som är viktig att tänka på är att det måste finnas ordentligt med dryck och mat. En fest kan kännas helt förstörd om folk går omkring och känner sig törstiga eller hungriga då middagen är över. Se till att det finns gott om snacks, och man kan alltid ha en bar där folk kan köpa mer dricka om det inte räcker med det som man bjuder på. Tänk också på att natten kan bli lång. Det kan vara trevligt att planera in grillning eller annat efter tolvslaget då många fortfarande är igång och gärna äter lite mer.

Hur länge ska festen pågå?

Man brukar säga att festen pågår tills brudparet ger sig av. När detta händer så kan man fortfarande bli kvar i lokalen och festa lite mer men det är inte längre samma sak. I vissa fall så blir det alltså en fest som pågår fram till morgonen och i andra fall så kanske man inte ens når tolvslaget innan brudparet har åkt mot flygplatsen för att ge sig av på bröllopsresa. Det man måste tänka på är förstås hur länge man kan vara i lokalen som man har hyrt för festen och om det finns folk som behöver ta sig hem vid en viss tidpunkt. Genom att informera gäster om när det kommer att avgå gemensamma transporter så får de själva bestämma hur länge de vill vara kvar. Är man på en mer central plats så är det ju inte svårt att ta sig hem vid olika tidpunkter, men om man till exempel har ordnat med en fest i naturen så kommer det för det mesta att vara så att festen avslutas med att alla får åka hem med samma transport.

Om det är viktigt att bröllopsfesten håller sig inom vissa tidsramar så ska man meddela om detta i inbjudan. Då gästerna vet på förhand vad som gäller så kommer de inte att hänga kvar då detta inte är lämpligt. Äldre gäster kan behöva få ett särskilt farväl då de åker hem lite tidigare än andra som vill fortsätta natten lång på dansgolvet.

Efterfest

Man kan dela upp bröllopsfesten i tre olika festdelar:

  1.     Förfesten – det här är välkomstdelen då man dricker lite drinkar och småpratar med andra gäster. Om man har gemensam transport med buss eller båt så kan denna del ske under transporten genom att man ger varje gäst ett litet paket med dricka och snacks.
  2.     Festen – det här är middagen som går igång efter vigsel och förfest. Här kommer man att ha tal, äta gott och kanske leka lite lekar. Middagen kan pågå under flera timmar och avbrytas för bröllopsvals för att sedan fortsätta en stund till. När middagen är över så är det många som åker hem medan andra blir kvar för mer fest.
  3.     Efterfest – när brudparet har gett sig av så kan festen fortsätta, antingen i samma lokaler eller på annan plats. Efterfesten kan fortsätta till morgonen varpå man tar farväl.

En efterfest är oftast till för brudparets närmsta vänner som kanske inte har lust att gå och lägga sig bara för att brudparet väljer att göra så. Den här festen är för det mesta spontan men man bör se till att ha laddat med lite mat och dryck för de som blir kvar fram mot småtimmarna. Alternativet är att en grupp festsugna som vill fortsätta kalaset drar vidare till en trevlig bar eller pub för att hålla efterfesten där. Brudparet får vara med på efterfesten men det är inte tradition eftersom de förväntas spendera sin bröllopsnatt tillsammans och inte på en bar med en massa vänner.